tisdag 1 november 2011

Framtidens förskola - Hur ser den ut?

Det har jag funderat en hel del på, och äntligen har jag möjlighet att vara med och påverka hur en ny förskola kan se ut, något som jag verkligen ser fram emot.
Klart och tydligt från min sida var att, nu bygger vi en Reggio Emilia inspirerad förskola. Det hus vi ska bygga ska anpassa sig efter barnens behov och inte tvärtom. Pedagogiken och arbetssättet ska gå hand i hand med byggnationen. Börjar vi tänka annorlunda kring förskolans miljö, förändras också synen på vilken verksamhet som ska bedrivas på förskolan och vilka budskap som vi vill att förskolan ska förmedla.

Jag och några av mina pedagoger började att spåna på vilka funktioner som var viktiga för oss. Det vi kom fram till var att vi vill att förskolan ska bjuda in till en miljö för utforskande, lek, lärande och delaktighet.

"Den pedagogiska miljön kan ses som en aktiv part i pedagogiskt arbete. Miljön i förskolan bär på traditioner och föreställningar om vad pedagogik är och bör vara. Det sönder ut budskap om vad som förväntas ske i den pedagogiska verksamheten och vilka barn som ska finnas där och vad de ska göra"
( Dahlberg, G & Göthson, H)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar