onsdag 9 november 2011

Hur skapar vi en utemiljö som väcker nyfikenhet?

Som vuxna har vi fantastiska möjligheter att låta oss inspireras av kraften i alla frågor barn ställer. Av hur barnen söker sig fram till lösningar och svar. Barnen är värda att mötas av nyfikna pedagoger som lyssnar och intresserar sig för deras värld. Jag har förmånen att vara chef till pedagoger som arbetar dagligen med att barnen ska bli SEDDA, HÖRDA OCH BERÖRDA.

Idag har jag haft möte angående vår nya förskola som ska byggas, idag diskuterade vi utemiljön. Det som är viktigt är att miljön ute bjuder in till lek & fantasi, bygg & konstruktion. En utemiljö som bjuder in till "möten" mellan barnen, och som väcker nyfikenhet och förundran.

Måste man ha cyklar och gungor? konstgräs hur fungerar det? skog?

Huset måste hänga ihop med utemiljön. Det blev mycket intressant idag när PARK som ska rita utemiljön var med på mötet. De såg andra saker som vi andra inte tänkt på tidigare. Skissen får arbetas med lite till. Mycket givande och intressant när olika professioner möts i ett projekt att skapa en modern förskola.

Trollbergets förskola i Halmstad




Umeå har tagit fram ett mycket bra Funktinsprogram när det gäller att bygga nya förskolor.
http://www.umea.se/umeakommun/utbildningochbarnomsorg/kvalitetochutveckling/funktionsprogramforforskolan.4.5df2398c11695225c37800033338.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar